Ako sa pneumatiky vyrábajú
Poďme si najskôr v krátkosti povedať, z čoho sa všeobecne pneumatika skladá. Z gumy. Áno, správne. Pri podrobnejšom skúmaní sa dozvieme, že to až také jednoduché nebude. Na ich výrobu sa môže použiť až 30 rôznych typov prírodných a syntetických zložiek. Snáď najväčšou zaujímavosťou je, že primárne je pneumatika biela. Až začiatkom 20.storočia sa začali pridávať vo výrobnom procese sadze, ktoré im zaisťujú typickú čiernu farbu už vyše sto rokov.
Ako vidíme, už samotné zloženie pneumatiky je predpokladom vzniku neskutočného množstva typov a kvalít podľa jednotlivých výrobcov. My sa však zameriame na úplne najzákladnejšie delenie a to rozdelenie podľa sezóny. Najčastejšie spomíname letné a zimné pneumatiky. V posledných rokoch sa trendom stávajú aj celoročné typy. Téma celoročných pneumatík je však na samostatný článok.
Zákonné povinnosti používania zimných pneumatík
Slovenský zákon neupravuje presný dátum odkedy musíme na osobných autách mať zimné pneumatiky. Pre vozidlá kategórie M1 a N1 platí, že v prípade, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy, musia byť tieto vozidlá vybavené kompletne zimnými pneumatikami. Ako je to však s autobusmi a dodávkami? Pre nich platí povinnosť mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav, okrem situácií definovaných pre osobné vozidlá, aj v presne stanovenom termíne a to od 15. novembra do 31. marca. Týka sa to všetkých vozidiel v kategórii M2, M3, N2 a N3. Čiže ak napr. jazdíte na Fiat Ducato a 30.októbra nasneží, veselo utekajte do servisu na výmenu pneumatík.
Možno na prekvapenie mnohých, tzv. zimná pneumatika je len akési ľudové pomenovanie. V zákone sa h
ovorí o tzv. pneumatikách vhodných na jazdu na snehu. Takáto pneumatika má mať označenie buď M+S a jej verzie (blato a sneh, z angl. mud and snow) alebo symbol snehovej vločky s 3 vrchmi, ktorý špecifikuje predpis Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov č. 117. Zároveň musí mať hĺbku dezénu minimálne 3 mm.
Špecifiká zimných pneumatík
Toto všetko nám nariaďuje zákon. Ale v čom sa zimné pneumatiky odlišujú od tých letných? V prvom rade to, čo bežný spotrebiteľ nevidí je zmes, ktorá je použitá na ich výrobu. Pre výrobu zimnej pneumatiky sa používajú výrazne mäkšie zmesi, ktoré obsahujú vyšší podiel prírodného kaučuku. Vďaka tomu nestuhnú ani pri veľmi nízkych teplotách a zaručujú maximálnu priľnavosť na zamrznutom či zasneženom povrchu. Nad 7 stupňov však tieto vlastnosti zmes postupne stráca. Voľným okom vidíme, že behúň zimnej pneumatiky má podstatne vyšší počet obvodových drážok, ktoré sú hlbšie ako u letných. Ich účelom je, aby sa plnili snehom a odvádzali ho efektívne spod kolesa. Vďaka kombinácii materiálu a špeciálneho dezénu, za chladných podmienok znižujú pravdepodobnosť aquaplaningu a majú významný vplyv na skrátenie brzdnej dráhy v porovnaní s použitím letných pneumatík za rovnakých podmienok.
Starostlivosť o pneumatiky
Každá pneumatika má svoju životnosť. Jej dĺžka závisí od konkrétnej pneumatiky a spôsobu skladovania, či počtu najazdených kilometrov. To, čo ako zodpovední majitelia vieme ovplyvniť je ich skladovanie. To sa snažíme zabezpečiť v tmavých priestoroch s nižšou teplotou. Pneumatiky na ráfikoch sa skladujú vo vodorovnej polohe, aby sa dotýkali bočnicami. Bez ráfikov ich ukladáme vertikálne a aspoň raz za sezónu ich pootočíme.
Či už sa rozhodnete si pneumatiky meniť sami alebo tento úkon zveríte kvalitnému pneuservisu, najdôležitejšie je k tomu pristupovať zodpovedne. Sledovať počasie a termíny a zabezpečiť tak maximálnu bezpečnosť sebe aj ostatným účastníkom premávky.